Navigim


 Forum Rules Vini re !
 
Reply to this topicStart new topic
> Kush ka frikė nga rishkrimi i historisė sė letėrsisė shqipe?
V
Postieri-Forumit
postuar 11/09/2008 - 11:34
Postimi #1


Tellall Qeveritar
Iconė e grupit




Agron TUFA (Panorama)


Ka njė enigmė tė pashpjegueshme nė faktin se si nisen gazetarėt tanė dhe forumet e informimit masiv tė kėrkojnė tė vėrtetėn. Kjo ėshtė e njėvlershme si me rastin kur ujku e ka ngrėnė qengjin dhe ne, pėr tė dėshmuar asnjanėsinė e krimit, dėgjojmė dhe i referohemi hollėsisht vetėm dėshmisė sė ujkut, si instancė e paluajtshme e tė vėrtetės sė fundit.
Por unė jam shkrimtar dhe, nė pajtim me njeriun e paqtė tė Volterit, qė kujdeset pėr Kopshtin e vet, dėshiroj t?i kthehem punės konkrete: nėse ky kopsht nuk harret nga flora gjembaēe, degradon nė xhungėl reptilėsh e zvarranikėsh helmatisės.
E kam fjalėn pėr idetė qė hidhen nė letėrsinė shqipe, tė cilėn, njė Zot e di, e dua po kaq thellėsisht e po kaq dhembshur, sa edhe Dritėro Agolli e ēdokush tjetėr mėtues i letrave. Prandaj, duke marrė shkas nga intervista e Agollit nė ?Panorama? (08.09.2008) dhe pikėrisht nė pjesėn e titulluar ?Historia e Letėrsisė tė pasurohet, jo tė rishkruhet?, e ndjej organikisht tė nevojshme ta rimarr ēėshtjen e shtruar, sepse nyja e problemit ka njė natyrė jo vetėm shkencore, por edhe thellėsisht morale e etike pėr njė shkrimtar me ndjenjė tė esėllt realiteti. Shqetėsimi se edhe pas 18 vitesh pas rėnies sė komunizmit ne jemi ndoshta kultura e vetme nė botė (evropiane dhe aziatike) qė nuk kemi njė Histori tė Letėrsisė, pėrbėn njė tė vėrtetė tė madhe, sikletosėse, e cila e bėn tė pamundur trajtimin shkencor dhe njohjen e letėrsisė shqipe nė shkolla, institute studimore, fakultete e mė gjerė, nė mbarė lexuesin e gjuhės shqipe. Ēėshtja qė kam shtruar unė edhe mė parė nė shtyp ka tė bėjė me nevojėn urgjente pėr rishkrimin e Historisė sė Letėrsisė shqipe. Ēėshtja qė shtron Dritėro Agolli ka tė bėjė me mbrojtjen e Historisė ekzistuese tė Letėrsisė shqipe, duke e pasuruar atė. Pra, thelbi i tezave tona reduktohet nė dy terma: rishkrim dhe pasurim. Mendoj se ia vlen tė ndalemi nė peshėn e secilės domethėnie nė kontekstin e shqetėsimit qė ka pėrfshirė njė nga diskurset mė tė rėndėsishme tė kulturės sonė dhe testit pėr t?u ndarė me trashėgiminė e rėndė tė komunizmit.
* * *
Dritėro Agolli thekson nė mbrojtje tė argumentit tė vet, se Historia e Letėrsisė shqipe ?mund tė pasurohet, por jo tė rishkruhet nga e para, sepse s?ka sesi tė rishkruhet nga e para pa u bazuar, diku do bazohesh?. Pėrse vallė, pyes, ?nuk ka sesi tė rishkruhet?? Sepse qenka shkruar?! Kush e ka shkruar? Dritėroi e di mirė pėr vete, se shkruesit e saj kanė qenė ata mendje tė indoktrinuara e mediokre, tė cilėve vetė ai u ka bėrė karikaturėn (Niko Karapataqi, nė ?Shkėlqimi dhe rėnia e shokut Zylo?). A mos vallė, sipas Dritėroit vetėm kritikėt dhe studiuesit socrealistė e paskėshin tagrin pėr shkencė tė besueshme? Si erudit, Agolli e di mjaft mirė, se sot ka baza metodologjike bashkėkohore evropiane dhe aspak ideologjike, si nė komunizėm, sikundėr se ka studiues tė rinj (jo akademikė) qė i njohin mirė si letėrsinė shqipe, ashtu edhe traditat e ndryshme tė hulumtimeve shkencore.
Mandej nė thellim tė argumentit tė tij, D.  Agolli arsyeton se rishkrimi do tė nisė ?qė nga periudha e Buzukut. Atėherė do tė rishikosh edhe Buzukun, kur me tė ėshtė marrė edhe Ēabej? Tė gjithė ata autorė qė kanė zėnė vend nė historinė e letėrsisė shqiptare, si Naim Frashėri, Mjeda, Ēajupi, Migjeni etj. Ata mund tė shkarkohen nga politizimet, por jo ana artistike e tyre?.
Nuk e di pse e ka kėtė kasavet D. Agolli, pasi vetė e pranon, se edhe nė shkrimet e vjetra shqipe ka patur ideologjizime. Dhe kur njė shkencė ka ideologjizime e politizime, ajo manipulohet drejtpėrdrejt nė thelbin e vet shkencor dhe meriton tė rishkruhet e rikonceptuar jashtė tabuve politike. Pra, letėrsia shqipe duhet tė rishkruhet rishtaz qoftė pėr periudha tė tėra, qoftė duke u rishikuar, nė akord me qasjen dhe hulumtimet metodologjike shkencore. Sepse fryma e flligėsht e dogmės komuniste ka depėrtuar nė tė gjitha qelizat qė pėrbėjnė kodin e evolucionit tė formacioneve stilistike. Dhe D. Agolli e di mirė se nuk ėshtė fjala pėr dokumentet e shqipes nga ?Formula e pagėzimit? deri tek Koliqi, por pėr ēlirimin e shkencės dhe studimeve mbi letėrsinė nga historicizmi, doktrinat politike apo ideologjike, ashtu siē e pati shtruar dikur Viktor Shkllovskij konceptin e tėhuajėsimit (otstranjenjie). Kjo ėshtė po aq e qartė, siē ėshtė i qartė dhe pohimi se historia e letėrsisė nuk ėshtė njė tufė dokumentesh tė thata fosile pėr t?i varur nė muret e muzeve epokalė. Natyrisht qė letėrsia e periudhės sė socializmit, siē e pohon dhe Dritėroi, ka politizime tė skajshme. I gjithė problemi qėndron se kjo letėrsi e importuar nga modelet sovjetė, e alienuar nė njė realitet qė nxiste perversion psikologjik dhe shpirtėror, nuk ka patur asnjėherė lidhje me zhvillimet procesuale tė kodit artistik tė letėrsisė shqipe parashkrimore dhe shkrimore. Letėrsia socrealiste e prodhuar nėn imitacionin e huaj, nuk ka patur as identitet, as gjuhė, as logjikė tė shėndoshė njerėzore dhe ajo duhet parė si njė krim i organizuar terrorist mbi njeriun nė pėrgjithėsi. Po t?ia hynim njė ndėrmarrjeje tė tillė, ajo ėshtė lehtėsisht e vėrtetueshme ndėr mijėra e mijėra vėllime ? njė sagė e tėrė turpi. Tė mos shtiremi e t?i bėjmė njėri-tjetrit palaēon, sepse janė gjėra tė vėrtetueshme pa farė zori dhe se kujtesa jonė nuk ėshtė njė kujtesė peshku.
Nėse ka patur shkrimtarė tė ndikuar nga fashizmi, ata tragjizmin e tyre e kanė vuajtur nė planin moral e mendor si njerėz, kryesisht tė joshur e tė deziluzionuar nga ideja e hegjemonizmit kulturor. Ata u manipuluan me falsifikimin e idesė mbi tė mirėn sipas fashizmit, por ama ka njė dallim thelbėsor nga manipulimi komunist i idesė mbi tė mirėn. Nė tėrėsi, pėrveē qėndrimit pro, asnjė shkrimtar profashist nuk e ka vėnė veprėn e tij letrare nė shėrbim tė fashizmit. Himleri thoshte se fshirja e hebrenjve nga faqja e dheut nuk ėshtė ēėshtje gjenocidi, por ēėshtje higjiene parazitėsh, e ngjashme me shfarosjen e morrave. Por askush nuk mund ta gjejė jehonėn e kėtyre ideve raciste nė artin filozofik a letrar tė Martin Hajdegerit, Karl Shmidit, Gotfrid Benit, Benedeto Kroēes, Ezra Paundit, Knut Hamsunit, Robert Muzilit, Luis-Ferdinand Selinit, Ernest Koliqit apo tė pater Anton Harapit. Vepra e tyre ėshtė vetėm se artistike, me vlera edukative tė gjithėkohshme, mbarėnjerėzore. Qėndron krejt ndryshe me edukimin djallėzor komunist tė shkrimtarėve, tė cilėt, papushim iu bėnė jehonė dhe mbėshtetje manipulimit komunist tė idesė mbi tė mirėn, duke na i paraqitur tė mira tė gjitha punėt e zeza. Prandaj krimi komunist qe mė i rrezikshėm, sepse ishte i paparashikueshėm pėr viktimat e tij tė ardhshme, ngase ēdo njeri, nė ēdo moment mund tė pėrftonte cilėsitė e hamendėsuara tė armikut.
Shkenca e Historisė sė Letėrsisė duhet tė merret me rishkrimin fundamental tė periudhave tė saj, veēanėrisht epokėn 45-vjeēare tė dogmės dhe, nėse Dritėro Agolli kėmbėngul se ajo ka vlera tė mėdha, ato patjetėr duhet t?u nėnshtrohen kritereve shkencore, qoftė edhe duke ?pasqyruar tė gjitha anėt e aktivitetit tė autorėve?. Nė gjykimin tim edhe brenda aktivitetit politik duhen bėrė dallime logjike nė frymėn e situatės dhe rrethanave qė na diktojnė sjelljet dhe gjestet, pa druar se njė qasje e tillė mund tė na shpjerė mė fort nė anė tė psikologjisė dhe psikopatologjisė, se sa nė anė tė shkencave letrare. P.sh., duhen pasqyruar pa dashakeqėsi rrethanat politike qė e sollėn Dritėro Agollin, Kryetar tė Lidhjes sė Shkrimtarėve nė fillim tė viteve shtatėdhjetė; si i ka mbrojtur ai shkrimtarėt nga persekutimi, internimi, pushkatimi e ndalimi gjatė periudhės qė ka qenė kryetar i tyre dhe, nė tė njėjtėn paralele tė faktorėve, duhet gjykuar momenti se si u bė Ernest Koliqi Ministėr i fashizmit. Duhet hulumtuar, pėr shembull, si ka ndikuar Dritėroi nė edukimin e ndjenjės estetike, atdhetare a humane tė lexuesit tė njomė, pėr ta dashur apo urryer partinė dhe komunizmin enverist, pėrderisa njė fatos a pionier, as idenė s?ia ka se ē?ėshtė partia! Prandaj njė pjesė tė madhe tė meritės nė dashjen apo urrejtjen e partisė dhe Enverit e ka, padyshim, edhe Dritėroi. Duhet gjykuar me po kėto parametra arti letrar i Koliqit, shfrytėzimi qė i bėri ai fashizmit pėr tė tejmbushur gjithė Kosovėn me shkolla shqipe, mėsues nga Shqipėria dhe libra shqip; duhet theksuar e vėrteta se ai ishte strategu i big-bangut kulturor e arsimor nė Kosovė dhe se kosovarėt pėr kėtė duhet t?i kishin ngrehur njė pėrmendore tepėr tė lartė e tė ēmuar. Duhet theksuar, sidomos, se sa njerėz tė kulturės ka shpėtuar Koliqi nga pėrndjekja e pushkatimi, pėrfshij kėtu edhe shkrimtarin e majtė antifashist, Petro Marko.
Duhet theksuar nė Historinė e Letėrsisė shqiptare edhe njė dukuri vendimtare - dukuria se ka asi njerėzish qė e pėrdorin pushtetin si marionetė pėr tė realizuar qėllime madhore atdhetare (siē e pėrdori Koliqi fashizmin), sikundėrse ka marioneta tė pushtetit, qė pėrdoren si vegla pėr tė shtypur tė tjerėt. Dhe sidomos duhet theksuar fakti se Koliqi nuk ka qenė asnjėherė anėtar i partisė fashiste, ndėrsa Dritėroi ka qenė komunist, anėtar i KQ tė PPSH, deputet, nė majė tė kupolės sė kuqe.
Ēėshtja nuk qėndron tek diktaturat e majta apo tė djathta (tė cilat nuk i ka njė individ nė dorė). Ēėshtja qėndron tė mos dalėsh i pėrlyer si njeri dhe si artist nga murtaja e kaftė apo e kuqe, dhe sigurisht, tė mos ndotėsh thelbin artistik tė veprės tėnde. Kėto janė ēėshtje qė shkojnė shumė larg detyrės sė njė historiani tė letėrsisė dhe zor se dialektika e tyre do tė pėrkapet ndonjėherė. Megjithatė e riformulojmė prapė idenė tonė: estetika i paraprin etikės dhe jo anasjelltas. Njė edukim monstruoz socrealist ka tė pashmangshėm konstruktin shpirtėror etik. Estetika ėshtė shkaku, etika ? pasoja. Dhe i brumosur me kėtė estetikė, edhe pasi tė ketė kaluar hipnoza ideologjike, njeriu vijon tė mbetet gjatė gjithė jetės komunist, pa e vėnė re kėtė perversion, pa ndjerė keqardhje, pa ndjerė brerje ndėrgjegje, pa ndjerė nevojė pėr falje. Pėrkundrazi, shembulli shqiptar pėrbėn aktin mė agresiv tė arrogancės. Sepse nė kėtė vend ku janė bėrė tėrė paudhėsitė e botės, jo vetėm qė nuk doli kush tė lypė njėherė ndjesė, po pėrkundrazi, po na mėsojnė pedagogjikėn e brutalitetit, tė mashtrimit dhe alibisė, e cila e redukton pėrfytyrimin tonė nė legjitimimin e tė drejtės natyrore tė mishngrėnėsve mbi barngrėnėsit. Ja pra pse nuk ka peshė sot fjala! Sepse ajo pėrdoret pėr tė artikuluar servilizmin apo interesat banale tė klaneve apo partive, sepse dikush ka kurajėn, por nuk ka kthjelltėsinė e dikush tjetėr e ka kthjelltėsinė, por nuk ka burrėrinė pėr ta thėnė troē. Kėsisoj fjala dhe njeriu janė shndėrruar nė skllevėr tė njėri-tjetrit, pa e njohur as njėri, as tjetri ēlirimin e madh kur fjala mishėrohet me tė vėrtetėn e pakushtėzuar nga varėsia e rrethanave, interesave dhe personave.

Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 shfletues nė kėtė forum (1 shfletues dhe 0 pėrdorues anonim(ė))
0 anėtar(ė):

Collapse

> Tema tė pėrafėrta

 

RSS Lo-Fi Version
Forumi dhe Ditaret Kendveshtrim 2006-2012
Sot ėshtė : 6th June 2025 - 19:12