Gazeta “Standard” 12 Korrik ARTUR NURA(IMG:
http://www.peshkupauje.com/wp-admin/images/sp.gif)
Pa dyshim qė nė kulturėn tonė socio-kulturore gjen elemente tė prejardhura si nga Lindja ashtu dhe nga Perėndimi dhe ato tashmė janė pjesė e sė tėrės e cila nuk shfaqet e njėsuar ngado midis nesh.Pėr shembull, zakonet dhe tradita e varrimit nė Shqipėri shfaqet e ndryshme nė Jug nga Shqipėria e Mesme e nė Veri dhe sigurisht anasjelltas. Vdekja dhe respekti ndaj tė vdekurit si institucion filozofik tradicional ėshtė e lidhur drejtpėrdrejt me kulturat pėrkatėse, tė cilat bashkėjetojnė nė shekuj me shqiptarėt.Kjo dukuri pa dyshim ėshtė i lidhur me kulturėn kristiane dhe myslimane, por edhe elemente tė tjera socio-kulturore ndikojnė pa dyshim. Nė fakt, pavarėsisht se Shqipėria ėshtė vend i vogėl, mund tė gjesh elemente tė ndryshme tė zakoneve tė njėjta pėr zona tė caktuara gjeografike pavarėsisht pėrkatėsisė sė njėjtė fetare.</p>
Parimisht, kjo duhet tė ketė ndodhur edhe pėr shkak tė periudhės ateiste tė Shqipėrisė, e cila ka tentuar me forcė tė njėsojė kulturėn e shoqėrisė nėn diktaturė. Ndoshta tek kjo periudhė mund tė gjenden disa nga shkaqet e pėrzierjes dhe ndryshimeve tė kėtyre traditave.
Por pėrtej kėsaj, duket se traditat evoluojnė edhe sot nė mėnyra tė caktuara dhe nga shkaqe tė caktuara. Nė fakt, nuk ka si tė jetė ndryshe, ndėrsa sot shqiptarėt kanė njė numėr shumė tė konsiderueshėm emigrantėsh, kryesisht nė Evropėn Perėndimore nga ku marrin dhe japin.
Nė njė varrim nė LezhėPersonalisht mora pjesė nė varrimin e nėnės sė tre djemve nė qytetin e Lezhės. Sipas zakonit tė kėsaj treve, gratė nuk shkonin nė varreza, por megjithatė pjesėmarrja atje ishte e jashtėzakonshme, pavarėsisht pėrkimit me njė nga ditėt mė tė nxehta tė vitit.
Tė tre djemtė janė me origjinė nga Lezha, por tashmė jetojnė dhe punojnė nė Tiranė, ku kanė njė pozitė shoqėrore mjaft tė vlerėsuar. Nė atė varrim kishin ardhur mjaft miq dhe dashamirės nga Tirana, pėrgjithėsisht me automjetet e tyre duke krijuar njė karvan pa fund, i cili bllokoi rrugėn e amortizuar tė varrezave tė Lezhės.
Edhe miqtė e vjetėr lezhjanė nuk mungonin nė atė mort, por edhe ata nė pjesėn mė tė madhe kishin ardhur me automjetet personale. Dy autobusė, njėri nga Lezha dhe tjetri nga Tirana, ishin pothuajse bosh.
Por, pėrtej kėsaj panorame, nė kėtė histori masive nė momentet e fundit dhe mė delikate, pranė tre vėllezėrve ishin vetėm rreth njėzet vetė, tė cilėt dukeshin qė e pėrjetonin edhe ata dhimbjen pėr vdekjen e zonjės sė nderuar sė bashku me bijtė e saj. Me ta ishte edhe hoxha i cili sipas ritit mysliman shoqėronte momentet prekėse duke u falur me zė tė ulėt. Hoxha kishte njė veshje tė kollarisur tė cilėn personalisht s?e kisha parė mė parė. Pjesa tjetėr e tė pranishmeve bisedonte sipas rastit dhe pėr gjėra krejt tė tjera duke pritur radhėn tė ngushėllonin tė tre vėllezėrit pėr ikjen e nėnės sė tyre nga kjo jetė.
Zakoni i qytetit tė Lezhės e donte qė tė mos jepej dora apo putheshe nė faqe ndėrsa ngushėlloje familjarėt dhe radha e gjatė e njerėzve mbaroi shpejt. Personalisht kėtė zakon tė pėrshėndetjes vetėm me dorėn pranė kokės e gjykoj mė inteligjent dhe mė higjenik se ajo tė cilėn praktikojmė nė Tiranė duke dhėnė dorėn dhe nė disa raste duke puthur nė faqe.
Njė eksperiencė personale nė TiranėNė varrimin e prindėrve tė mi tė paharruar ne respektuam bindjet e tyre personale dhe i shoqėruan nė momentet e ndarjes nga jeta me njė nga hoxhallarėt mė tė nderuar nė kryeqytet.
Hoxha i Tiranės nuk kishte veshjen e hoxhės sė Lezhės dhe artikulonte nė mėnyrė shumė mė inteligjente. Edhe riti i hoxhės sė kryeqytetit ishte i ndryshėm nga ai i qytetit tė Lezhės, por pa dyshim edhe nė varrimin e prindėrve tė mi pėr arsye tė ngjashme me rastin e Lezhės, pjesėmarrja ishte e jashtėzakonshme dhe masive.
Hoxha i nderuar nė tė dyja rastet e prindėrve tanė, duke nėnvijėzuar pėr miqtė e pranishėm kėtė fakt tė pjesėmarrjes masive nė varrim dhe duke u kujtuar se kjo gjė nuk kishte tė ngjashme nė kulturėn perėndimore, u tha atyre se ky ėshtė njė fenomen njerėzor pėr t?u pėrshėndetur dhe mbajtur gjallė.
Por a ėshtė kjo praktikė mė racionale gjithashtu?Personalisht, i bindur qė miku im, i cili kryen punėn shumė tė nderuar tė hoxhės beson sinqerisht nė ato ē?ka thoshte, dua tė analizoj racionalisht kėtė fenomen-traditė tė shqiptarėve me tė gjithė lexuesit qofshin kėta tė besimit mysliman apo kristian.
Fillimisht, duhet tė them se pėrgjithėsisht sipas praktikės perėndimore (sigurisht, me ndryshime tė caktuara) ndarja me tė dashurin e ikur pėrgjithmonė bėhet zakonisht nė morg! Mė pas, pėrgjithėsisht vetėm tė dashurit e tij apo tė saj dhe pak miq tė tė gjithėve shkojnė deri nė kishė apo varreza.
Ėshtė krejt e qartė qė pjesėmarrja nė varreza nė Perėndim ėshtė pa dyshim shumė modeste kundrejt traditės shqiptare. Aty pėrgjithėsisht tė gjithė tė pranishmit nė kėto momente tė vėshtira janė vetėm ata qė e ndiejnė thellėsisht ndarjen e fundit me tė dashurin e paharruar qė ikėn pėrgjithmonė.
Pjesa tjetėr e miqve, kolegėve zakonisht merr pjesė nė hidhėrim vetėm duke ngushėlluar nga pas aparatit telefonik. Nė fakt, kėsaj kategorie tė miqve dhe kolegėve nė praktikėn perėndimore i pėrkon ai grup shoqėror shqiptar i cili vjen personalisht apo familjarisht pėr tė ngushėlluar nė varrim dhe nė shtėpi.
Kjo, sipas zakonit tonė, ndodh brenda javės sė parė, nė tė cilėn tė duhet tė presėsh ngushėllime qė nga mėngjesi deri nė darkė, pastaj tė dyzetat apo gjashtėmujorit. Kush e ka provuar kėtė eksperiencė, e di qė pėrgjithėsisht vihet pėr ngushėllim dhe flitet pėr gjėra krejt tė tjera, ashtu sikur je nė zyrė, kafe apo diku tjetėr.
Pa dyshim tė gjithė e bėjnė pėr tė respektuar dhe duhen falėnderuar sinqerisht pėr kėtė. Por, nėse praktika perėndimore pėr kėtė element tė sė njėjtės dukuri njerėzore ėshtė mė racionale se jona apo jo, kėtė dua ta lė ta gjykojė secili nga lexuesit sipas opinionit tė tij. Mua personalisht, mė rezulton se pavarėsisht pėrkatėsisė fetare qė kanė shumė nga shqiptarėt qė punojnė dhe jetojnė nė Perėndim e gjykojnė atė si mė racionale se jona.
11/07/2008